کرنیلان پا کستانې دیګر نمیتواند جهان رافریب دهد
رحمت اله  روان رحمت اله روان

از زمان آغاز مبارزات بين المللي عليه تروريسم و افراط گرايي در منطقه، دولت پاکستان با اين که به طور رسمي به ائتلاف بين المللي ضد تروريسم پيوست و آمادگي خود را براي همکاري با جامعه جهاني در اين راستا اعلام داشت؛ اما کارشناسان و تحليل گران امور سياسي و نظامي به صداقت و جديت دولت پاکستان در مبارزه با تروريسم شک و ترديد دارد و بسياري بر اين عقديده است که دولت پاکستان تنها به اين دليل به ائتلاف ضد تروريسم پيوسته که از يک سو کشورش را از رويارويي با تصميمات بين المللي برهاند و از ديگر سو حجم بالاي کمک هاي مالي و امتيازات سياسي را از اين ناحيه به دست آورد و در نتيجه همانطوري که از سالهاي جهاد و مقاومت تا دوره جديد، مقامات پاکستاني همواره از تحولات افغانستان سود برده از اين پس نيز از اين منفعت سرشار بين المللي بي نصيب نماند،یکی از اینګونه هداف سازمان استخباراتی نظامی پاکستان (ای.ایس.ای)وکرنیلان ان سازمان میبا شد که همان شعار جنرال اختر که ګفته بود: که در کابل با ید همیشه اتش روشن با شد ویا کابل باید در اتش بی سوزد ازیاد نه برده است وباز هم به جنګ وخرابي در افغانستان فکر میکند،یکی از این کرنیل ها کرنیل سلطان مشهور به کر نیل امام میبا شد که در این اواخر در مصاحبه خویش ګفته است که نیروهای ناتو هرګیز نمی توانن بنیادګرایان وطالبا ن را شکست دهند.
((
دگر جنرال "امام " که رهبران مجاهدین را براي جنگ با نيرو هاي اتحاد جماهير شوروي سابق تعليم داده است در مصاحبه با هفته‌نامه انگليسي "ساندي تايمز " اخطار داد كه نيرو‌هاي ناتو نخواهند توانست بر دشمنان خود در افغانستان غلبه كنند و بايد به جاي قرباني كردن جان افراد بيشتري با آنها گفت‌وگو كنند)).
کرنیل سلطان مشهور به امام كه به شكل‌گيري بنیادګرایان در افغانستان وپاکستان کمک کرده است میګوید: من از دهه 1970با اين نيروها كار كرده‌ام و به شما مي‌گويم كه آنها هرگز شكست نخواهند خورد.
وي افزود: آنهايي كه به ‍[افغانستان] آمده‌اند گرفتار شده‌اند. هر قدر كه بيشتر بكشيد، آنها بيشتر گسترش خواهند يافت ،وی در مورد جنګ با شوروې ها میګو ید.
مجموع هزينه [اين جنگ] تنها 5 ميليارد دالر بود و حتي يك آمريكايي جان خود را از دست نداد. اكنون امريكايي‌ها صد‌ها ميليارد [دالر] صرف مي‌كنند و جان صدها نفر از دست مي‌رود.
پيش از اين در نشست اعضاي كنگره آمريكا، جستجوي طالبان در افغانستان به جستجوي ارواح ناپيدا تشبيه گشته و تصريح شده بود ادامه حضور ارتش امريكا در اين كشور باعث بزرگتر كردن مساله و گرفتاري بيشتر آمريكاست)).

ولی کرنیل امام به این نقطه متوحه نه میبا شد که فعلا همان شرایط سال های۱۳۷۰و۱۳۸۰ نیست که شما در خدمت بنیاد ګرایان وتروریستان قرار داشتی وګروپ ها ی ترورستی را مورد تعلیم وتربیه نظامی به کمک امریکا وجا معه عربی قرار داشتی وغرض جنګ وتخریب کار ی به افغا نستان اعزام میکردی ،امروز جا معه جهاني در راس ایالات متحده امر یکا چهره تروریستان وحا میان ان بخوبي شنا خته است ،همچنان همان را که کشت نمودی امروز خود شما ان را درو مکنې وجامعه جهانی دیګر به ګفتار ها شما بازې نه خواهند خورد . .

در سالهاي گذشته با آن که دولت پاکستان هيچ جديتي در مبارزه با تروريسم از خود نشان نداد؛ اما با آن هم سالانه ميلياردها دالر به بهانه مبارزه با تروريزم و بازسازي مناطق ناامن به دست مي آورد. مقامات دولتي پاکستان در سالهاي قبل همواره تلاش داشتند تا از طريق گفتگو و مذاکره با طالبان و امضاي پيمان هاي صلح، زمينه فعاليت آزاد طالبان و تروريستان را در افغانستان فراهم سازند. همين امر بود که بارها صلح در پاکستان، تشديد ناامني در افغانستان را به دنبال داشته است ومفاد ان به جیب های کرنیلان پا کستانی سر زیر می شد .
به تازگي رسانه ها به نقل از روزنامه نيويارك تايمز نوشته اند كه كشورهاي حوزه خليج فارس هنوز هم بيشترين بخش تمويل طالبان را بر عهده دارند. خبرگزاری ها به نقل از روزنامه نيويارك تايمز نوشته اند كه منبع اصلي تمويل طالبان نه تجارت ترياك، بلكه كمك كشور هاي امير نشين خليج فارس مي باشد.
این ګونه سروصدا هايی ازسوی برخی مقامات ایالات متحده امریکا، مبنی برجستجوی منابع تمویل مالی و لوجیستكی گروه طالبان در رسانه های چاپی امریکا به نشررسده است، كه به نقل از روزنامه نیورک تایمز، بعضی ازکشورهای عربی، تمویل کنند گان اصلی گروه طالبان و القاعده در افغانستان می باشند ،سوال اساسې این است که اولین بار است که ازکمک ها ی ممالک عربې پرده برداشته می شود؟.

مقامات ایالات متحده امریکا بعد از هفت سال مبارزه علیه تروریزم و القاعده درافغانستان، برای اولین بار است که درخصوص منابع تمویل مخالفان سخن می گویند و قرار است دراین زمینه تعدادي ازمشاورین امریکایی را به افغانستان بفرستند.

آیا این امر واقعیت دارد که تاکنون ایالات متحده امریکا از منابع تمویل گروه طالبان در افغانستان و پاکستان بی خبرمانده و نمی دانند که این گروه ازکجا تمویل می شود؟

به نقل از روزنامه نيويارك تايمز گفته شده است كه ريچارد هالبروك، نماينده خاص امريكا در امور افغانستان و پاكستان تعهد كرده تا تلاش هاي بيشتري را براي پيگيري منابع مالي طالبان روي دست بگيرد.
ريچارد هالبروك گفته است كه كشورهاي حوزه خليج فارس سالانه حدود 300 ميليون دالر را به طالبان كمك مي كنند. اين مقدار پول دوبرابر در آمد طالبان از مسير تجارت ترياك مي باشد ،ایا جناب هالبروک در ای مدت چیزې کم ۳۰ سال از این کمک ها اطلا ع نه داشت؟چرا صدا خودرا بالا نه کرده است معلوم است که امروز منا فع امریکا ومتحدین شان (پاکستان) در خطر قرار ګر فته است ؟.
اين مطلب نشان مي دهد كه يك تعداد از كشور هاي عربي هنوز هم با طالبان رابطه ی نزديك دارند.. از ياد نبايد برد كه دو كشور عربي ـ عربستان سعودي و امارات متحده عربي، در كنار پاكستان از اولين كشور هايی بودند كه رژيم طالبان را بعد از تصرف كابل توسط آنان در سال 1996 به رسميت شناختند و هرچند اين به رسميت شناختن ديري دوام نكرد، ولي نشان داد كه نزديكي هاي زيادي ميان نظام كشورهاي عربي و طالبان وجود دارد. در حال حاضر برخی ها نظام كشورهاي عربي را بنيادگراترين نظام ها در جهان مي دانند و در كشوري مثل عربستان هنوز مجازاتي نظير سر بريدن و دست بريدن و اشكال ديگر مجازات رواج دارد و در اين كشور دموكراسي به هيچ گونه و شكلي نتوانسته راه بيابد. امارات متحده عربي هرچند در حال حاضر تبديل به مناطق تفريحي زيبايی براي جهانگردان خارجي خصوصا غربي شده است، ولي براي شهروندان خودش هنوز قوانين سخت گيرانه اي را مرعي الاجرا مي داند و در اين مناطق تطبیق معيارهاي حقوق بشر چيزي است در حد كيميا و اكسير. با توجه به اين مسايل طبيعي است كه اين گونه كشورها هنوز هم به اميد برگشت دوباره ی طالبان به مسند قدرت در افغانستان و تطبيق نظام همسان با اين نظام ها كمك هاي فراواني را به سوي طالبان سرازير كنند. طرح هاي تازه عربستان و تلاش های اين كشور براي گفتگو و مذاكره دولت و طالبان و حتا برنامه ريزي براي ملاقات نمايندگان هر دو جناح در عربستان را مي شود بخشي از تلاش هاي كشور هاي عربي براي شامل ساختن طالبان در بدنه ی دولت دانست. مسلما عربستان تلاش دارد تا با ايجاد موقعيت براي طالبان و وارد ساختن آنان به نظام افغانستان به اين ترتيب نفوذ خود را نيز در افغانستان تثبيت كند.
به هر صورت نگراني منابع اطلاعاتي امريكا از تمويل طالبان توسط كشور هاي حوزه خليج فارس در حالي است كه باراك اوباما، رييس جمهور ايالات متحده امريكا چند قبل از عربستان سعودي ديدار به عمل آورد. هرچند اين سفر به گفته ی مقام های قصر سفيد براي آب كردن يخ هاي موجود ميان امريكا و جهان اسلام صورت گرفته، ولي احتمال دارد اوباما بحث هايی را در مورد مسايل مهم نظير افغانستان با مقام های عربي در ميان گذاشته باشد و حتا نشر اين گزارش نيز مي تواند براي ايجاد فشار بيشتر بر كشور هاي عربي منتشر شده باشد.
از چندي بدين سو که پيمان صلح امضا شده بين طالبان و دولت پاکستان شکسته شد و طالبان پاکستان با پيشروي به سوي شهرهاي ديگر، ساحه نفوذش را تا چند کيلومتري اسلام آباد گسترش داده بود، دولت پاکستان مجبور شدند براي جلوگيري از پيشروي طالبان با آنها وارد جنگ شود، در اين جنگ، که شماري بيشتري از نيروهاي طالبان به قتل رسيد و چند شهر مهم در دره سوات و اطراف آن توسط سربازان دولتي از زير سيطره طالبان آزاد شدند، موفقيت هايي مهم و چشمگيري نصيب دولت پاکستان گرديد.
پاكستان در طول سال هاي گذشته، به جاي يك همسايه خوب و بي آزار، بلاي جان افغان ها بوده و اين كشور، با حمايت هاي گسترده و بي شائبه از گروه هاي مخالف دولت افغانستان به خصوص شورشيان طالب، درصدد تأمين ناامني و بي ثباتي هاي دوام دار در كشور بوده است، با توجه به اين واقعيت، پاكستان يد طولايي در بي ثباتي هاي افغانستان در طول دهه هاي گذشته يا بهتر بگوئيم پس از ايجاد به عنوان كشوري مستقل، داشته است.
جداي از نقش پاكستان در شكل گيري طالبان و حمايت از اين گروه براي سلطه بر افغانستان، اين كشور پس از حمله آمريكا و هم پيمانانش به افغانستان و برچيده شدن امارت طالبان نيز نقش ويژه اي در نابه ساماني هاي كشور و تداوم ناآرامي ها از طريق حمايت و تجهيز بنیادګرایان و ساير گروه هاي مخالف دولت داشته است.
در طول سال هاي گذشته، بارها مقامات دولتي به خصوص رئيس جمهور و هم چنين آگاهان مسائل افغانستان و پاكستان، نسبت به نيات شوم پاكستان در حمايت از تروريستان و نه مبارزه با آن ها، هشدار داده و از آمريكا و هم پيمانان آن در ناتو خواسته اند تا براي ريشه كن سازي تروريسم، به جاي افغانستان، توجهات خود را به پاكستان معطوف سازند، اما متأسفانه گوش شنوايي وجود نداشت و پاكستان به عنوان يك متحد كليدي براي آمريكا شمرده مي شد.
در اين بين، به دنبال افزايش فشارها بر پاكستان براي مبارزه واقعي با تروريستان و دست برداشتن از حمايت آن ها، پاكستاني ها نيز براي انحراف اذهان جهانيان، اتهامات مشابهي را عليه افغانستان، مطرح كرده و عنوان داشته اند كه تروريستان و مهمات براي آن ها، از افغانستان وارد پاكستان مي شود.
از سويي ديگر، مقامات پاكستاني هر از چند گاهي با همكاري گروه هاي شورشي، برخي حملات و آشوب هاي سمبوليك و خودساخته را براي جلب توجه جامعه جهاني و رفع اتهامات عليه خود، به راه انداخته و به ظاهر نشان داده اند كه آن ها هم يك قرباني بزرگ تروريستان بوده اند، اما تمام اين مكر و نيرنگ ها، به اين خاطر بوده كه پاكستاني ها بتوانند كمك هاي ميلياردي جامعه جهاني را به عنوان يك باج، به سوي خود جلب كنند،چنانکه وزیر خارجه پاکستان به تازه ګی چنین ګفته است.
شاه محمود قریشی میگوید: که طالبان توانایی رسیدن به هندوستان و خلیج بنگال را دارند ؛ اما در جواب شان با ید ګفت اگر سازمان استخبارات نظامی پاکستان (ای.ایس.ای) وشیخ نشنان عربې بخواهند، طالبان به هند و خلیج بنگال چه که میتواند به امریکا هم به رسد ..

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در مصاحبۀ با فایننشال تایمز، دو روز پیش از نخستین اجلاس رهبران اتحادیۀ اروپا و پاکستان در بروکسل این سخنان را بیان داشته است  وبه ادامه ګفته است اګر جامعه جهاني برای مبارزه با طلبان به پاکستان کمک های بیشتری ننماید،طالبان میتوانند تا هندوستان وبنګال برسد این هم یک بهانه جدید غرض بدست اوردن جزیه از جامعه جها نی میبا شد

ولي در نهايت، با روي كار آمدن دولت باراك اوباما در آمريكا و تغيير استراتژي اين كشور در مبارزه با تروريسم، يك درك جديد در مورد مبارزه با تروريسم به وجود آمد و آمريكا واقعا پي به نيات و نيرنگ هاي مقامات پاكستاني در حمايت از گروه هاي شورشي برده است، ولي تا حال نتوانسته روي كردي موثر را در برخورد با پاكستان پياده كند و به عمر تروريستان در پاكستان، پايان دهد.
طي ماه هاي گذشته و به دنبال افزايش فشارهاي آمريكا بر پاكستان براي مبارزه جدي و واقعي با طالبان، تحركات گروه هاي شورشي و به خصوص طالبان در اين كشور، به ظاهر افزايش يافته و حتي گفته مي شود كه اين نيروها، اسلام آباد را به محاصره خود درآورده اند، اما به نظر مي رسد همه اين تحركات، برنامه هايي است كه پاكستان براي فريب اذهان عامه جهانيان با همكاري گروه هاي شورشي، چيده است.
به دنبال اين تحركات، بار ديگر عمليات هاي نمايشي اردو پاكستان عليه مواضع دروغين شورشيان آغاز شده كه همانند گذشته، چند روزي داغ بوده و به ظاهر با جديت دنبال شده و در اين بين، صدها هزار تن از باشنده گان دره سوات، قرباني بازي هاي دولت مردان خود شده اند تا نشان داده شود پاكستان در مبارزه با تروريستان، جدي و قاطع است.
اين در حالي است كه طي يك اقدام فرافكنانه جديد براي انحراف اذهان عامه جهاني، مدتي است كه مقامات پاكستاني همانند گذشته ها، برخي اتهامات را در مورد افغانستان مطرح كرده و گفته اند كه افزايش نيروهاي نظامي آمريكا در افغانستان بر پاكستان به ويژه بر بلوچستان تاثير خواهد گذاشت. به گفته وزير امور خارجه پاكستان، اين كشور از طريق مسيرهاي سياسي و نظامي و در تمامي سطوح به مسئولين اين طرح اعلام كرده است كه انتقال مشكل از افغانستان به پاكستان به حل مساله كمك نخواهد كرد، اما اين واقعيت بر همگان روشن است كه اين پاكستان است كه مشكلات خود را به افغانستان منتقل مي كند.

جنرال مشرف، رييس جمهور قبلی پاكستان در گفتگو با هفته نامه شپیگل، چاپ المان که جند روز قبل به نشر رسیده است چنین ګفته است .:

رئیس جمهوری سابق پاکستان با انتقاد شدید از ستراتيژی جدید امریکا در مبارزه با تروريزم حملات واشنگتن به پاکستان را فاجعه بار و امریکا را در پاکستان منفور ارزیابی کرد.

پرویز مشرف رئیس جمهور سابق پاکستان در گفتگو با هفته نامه شپیگل با انتقاد از نیروهای امنیتی هند اظهار داشت كه هند از جنگجويان در منطقه بلوچستان حمایت کرده و با نیروهای امنیتی پاکستان در این منطقه مبارزه می کند.

مشرف همچنین شدیدا به ستراتيژی جدید امریکا در مبارزه با تروريزم انتقاد کرده و اظهار داشت : ((اگر دنیا به طور جدی می خواهد در این منطقه با تروريزم مبارزه کند بنابراین نباید هند را نادیده بگیرد. امریکاییها در این راستا در پاکستان منفور هستند)). وی افزود كه حملات تهدید امیز امریکا تاثیرات فاجعه باری داشته و این مبارزات باید برای اینکه قابل قبول ملت باشد در اینده توسط خود پاکستان عملی و اجرا شود.

ریس جمهور سابق پاکستان همچنین ګفته است: (( ما در این راستا از یک دشمن برای مبارزه با دشمن دیگر استفاده می کنیم((

وی همچنین بر توانایی خود برای واسطه بین کشورهای دشمن پاکستان تاکید کرده و اظهار داشت: ((اگر حکومت پاکستان از من حمایت کرده و هند هم به من اعتماد کند، می توانم در این زمینه کاملا مفید باشم((

مشرف همچنین شدیدا از خود دربرابر این انتقاد که بسيار کم علیه رهبری طالبان مبارزه کرده و حتی از انها حمایت کرده است دفاع کرده و این اتهام را رد کرد.

به هر حال، پاكستان ديگر به هيچ طريقي نمي تواند با توجيه و مكر ، اذهان عامه جهان را در مورد سياست هاي شوم خود، فريب دهد،برعلاوه جهان و مردم پاکستان نیز فعلا به ګفتار ها ی کرنیلان پا کستانې اعتماد نه دارد وخود را از صفوف بنیاد ګریان جدا میسازد ،که مثال ها عمده ان قیام مردم در منطقه دیر وسوات میبا شد که علیه بنیاد ګرا یان والقاعده دست به اقدام مسلحانه زده است .

با اين وجود، دولت افغانستان نبايد همانند گذشته، دست روي دست گذاشته و با مصروف ساختن خود به مسائل نه چندان مهم داخلي، دست پاكستان را براي مداخله در امور داخلي كشور، باز گذارد. مقامات آمريكايي نيز براي يافتن واقعيت، بيش از اين كه پاي صحبت هاي مقامات پاكستاني بنشيند و بدون توجه به افغانستان به آمريكا بازگردند، بايد پاي صحبت افغان ها بنشينند تا بفهمند، مشكل واقعي در كجاست وبه صحبت های کرنیلان پا کستانې کوش نه دهد وبه مبارزه علیه تروریزم ادامه دهند .

،وریس جمهور امریکا با ید ان شعار خویش در عمل پیاده نما ید که ګفته است : تروریزم دشمن مشترک ما وتمام جهان است ویا هم ګفته است که تروریزم سر حد نه دارد ،بدون اضمحلال ویا تصفیه دقیق سازمان استخبارات نظامی پاکستان (ای.ایس.ای)ازوجود کرنیلان خود خواه ومتعصیب که ارتباطات مستقیم با حلقه های بنیاد ګرا یان در داخل وخارج دارد جامعه جهانی نمیتواند به اسانی در راه مبارزه علیه تروریزم نتجه مثبت وپیروزي نها يی کما يې نما ید .پا ي 


June 18th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی